W grudniu 2023 Zespół Szkół w Jabłonnie przystąpił do IV edycji projektu edukacyjnego organizowanego przez NBP., w którym do tej pory wzięło udział ponad 430 000 uczestników. Aby ubiegać się o tytuł „Złotej Szkoły NBP” powołaliśmy Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna ta składała się z 9 uczniów klas 7 i 8 oraz 3 nauczycieli, którzy koordynowali działania uczniów. Drużyna wraz z nauczycielami wykonała trzy zadania.
Na początku nauczyciele historii i matematyki przeprowadzili lekcje związane z tematem przewodnim programu- „Polski złoty”-o jego historii, reformie walutowej, drodze pieniądza z banku centralnego do portfela, czyli na czym polega cykl obrotu gotówkowego w Polsce oraz o monetach i banknotach powszechnego obiegu i kolekcjonerskich. W styczniu odbyliśmy wycieczkę do siedziby NBP w Lublinie, gdzie Pani Ewa Waszkiewicz zaprosiła nas na cenną lekcję historii, pokazała nam monety i banknoty kolekcjonerskie oraz opowiedziała o banknotach powszechnego obiegu, ich zabezpieczeniach i tle historycznym.
Następnie w dniu 22 lutego 2024 zorganizowaliśmy debatę szkolną -„za i przeciw” na temat „Czy Stanisław August Poniatowski powinien widnieć na banknocie 1000 zł?". Na debatę zostali zaproszeni eksperci: Pani Dyrektor Maria Brodowska - Dyrektor Zespołu Szkół w Jabłonnie, Pani Ewa Ma j- Dyrektor Administracyjny Zespołu Szkół w Jabłonnie, Pani Jolanta Góra - skarbnik Gminy Jabłonna oraz Danuta Wadowska - nauczyciel geografii naszej szkoły. Debata to trudne wyzwanie, ale myślimy, że uczniowie świetnie sobie z nim poradzili. Chłopcy przedstawili argumenty na poparcie kandydatury króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, a dziewczynki negowały tę kandydaturę swoimi wypowiedziami. W toku wymiany argumentów i kontrargumentów-młodzież wykazała się dużą dawką wiedzy na temat naszego króla, nie było wygranych i przegranych.
Ostatnim wyzwaniem było przeprowadzenie przez uczniów warsztatów szkolnych dla swoich kolegów i koleżanek. W klasach 1-4 opowiedzieli o historii pieniądza, monetach i banknotach polskich powszechnego obiegu oraz kolekcjonerskich. Dzieci miały przy okazji świetną zabawę odrysowywały awers i rewers monety, kolorowały banknoty, uzupełniały świnki skarbonki o określoną kwotę pieniędzy, rozwiązywały quizy na komputerze oraz grały w grę „99 groszy”. Klasy starsze rozwiązywały testy on-line, krzyżówki oraz odpowiadały na 100 pytań dotyczących wiedzy ekonomicznej zdobytej w czasie trwania projektu.
Projekt był ciekawą formą przedstawienia uczniom tematu przewodniego, odkrył w nich wiele talentów i umiejętności, przełamał bariery psychologiczne, wzmocnił poczucie własnych możliwości i wiary we własne siły.
Nauczyciele należący do drużyny do 11 marca 2024 r. wysyłali relację z wykonania zadań za pośrednictwem platformy NBP. Teraz czekamy z utęsknieniem na wyniki, które ogłoszone zostaną w maju:)
Małgorzata Zdrojkowska
Anna Grzegorczyk
Aneta Wacławek
W ZAŁĄCZNIKU
Zapraszamy do obejrzenia filmiku ,,DEBATA SZKOLNA. Czy Stanisław August
Poniatowski powinien się znaleźć na banknocie 1000 zł.?"