W ciągu całego życia człowiek nabywa różne rodzaje umiejętności, które składają się na:
- Umiejętności adaptacyjne – istotne dla utrzymania pracy – zdobyte we wczesnej fazie życia w rodzinie, następnie w szkole oraz dzięki intensywnej edukacji.
Przykłady: punktualność, odpowiedzialność, entuzjazm, uprzejmość, inicjatywa, pomysłowość, elastyczność, zorganizowanie, schludność.
- Uniwersalne – przydatne w życiu i w każdej pracy, pomocne w zdobyciu pracy; inaczej: talent, naturalne zdolności lub wyuczone umiejętności.
Przykłady: czytanie, pisanie i liczenie, wysławianie się, ocena dystansu, zdolności mechaniczne: talent do obsługi i naprawy maszyn, szybkość i dokładność, zdolności kierownicze, umiejętność planowania.
- Kwalifikacje – specyficzne umiejętności zawodowe, techniczne, zdobyte w procesie uczenia się.
Przykłady: księgowość, programowanie komputerów, obsługa krosna, planowanie finansów, sprzedaż domów, gotowanie, znajomość teorii elektryczności, znajomość anatomii, przepisy koszykówki.
Ćwiczenie 1
Cel: Poszerzenie wiedzy lub ugruntowanie wiedzy na temat siebie i własnego potencjału.
Środki dydaktyczne: lista umiejętności, długopis.
Zadanie:
Poniżej zamieściłam pomocniczą listę, która posłuży Wam w pogłębieniu wiedzy o sobie, na której zapisane są przykładowe umiejętności i kompetencje.
Zapoznajcie się i wybierzcie/zaznaczcie na niej swoje umiejętności odwołując się do własnych doświadczeń.
Po wykonaniu, możecie podzielić się swoimi spostrzeżeniami, refleksjami z rodzicami, rodzeństwem lub kolegami w klasie. Czego dowiedzieliście się o sobie?
Podsumowanie: Pobudzenie pozytywnego myślenia o sobie i odkrywanie własnych atutów.
Potrafię/ Umiem
Zaznacz, czy potrafisz, jeśli tak, to przypomnij sobie w jakich okolicznościach wykorzystywałeś/aś określoną umiejętność:
1. Dostrzegać problemy, potrzeby innych osób ( jakiego rodzaju?)
2. Wysłuchiwać innych (kogo? dlaczego?)
3. Wypowiadać się publicznie (w jakich okolicznościach?)
4. Brać na siebie odpowiedzialność w ramach zespołu (jaką?)
5. Kierować grupą (iluosobową?)
6. Koordynować (co?)
7. Nadzorować (kogo? co?)
8. Kontrolować, weryfikować (co ?)
9. Oceniać (co?)
10. Uczyć się (czego?)
11. Szkolić (kogo? w jakiej dziedzinie?)
12. Rejestrować (co?)
13. Redagować (co?)
14. Sporządzać plany (czego?)
15. Dokumentować (jaki temat?)
16. Obliczać (co?)
17. Planować budżet (planować swoje wydatki) - (jaki?)
18. Zarządzać budżetem (jakim?)
19. Poinformować się, być na bieżąco (z czym?)
20. Poszukiwać informacji (jakich?)
21. Wyjaśniać, udzielać informacji (na jaki temat?)
22. Argumentować, przekonywać (kogo? dlaczego?)
23. Przedstawić jasne wystąpienie (na jaki temat ?)
24. Doradzać (komu? w czym?)
25. Negocjować, dyskutować (co?)
26. Organizować (co?)