Jeżeli diagnoza potwierdzi występowanie u dziecka APD – koniecznym jest objęcie go wsparciem terapeutycznym, opartym na trzech filarach:
- poprawie środowiska akustycznego w środowisku dziecka;
- treningu słuchowym przeprowadzany pod opieką specjalisty, Metoda Tomatisa, Indywidualna Stymulacja Słuchu (IAS) Johansena, Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow;
- terapia pedagogiczna, logopedyczna i psychologiczna.
W pracy dydaktycznej z dzieckiem cierpiącym na zaburzenia przetwarzania słuchowego ważne jest aby:
- przekazywać wiedzę w sposób polisensoryczny, z zaangażowaniem wielu kanałów percepcji, używać wiele pomocy wizualnych, aby uczeń mógł powiązać to, co słyszy z konkretnymi obrazami;
- stosować krótkie, proste polecenia i instrukcje słowne;
- kontrolować, czy dziecko rozumie wydane ustnie polecenia i instrukcje;
- nie odpytywać ucznia z czytania głośnego, recytowania, śpiewania w obecności całej klasy.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego to przypomnienie, jak skomplikowany i delikatny jest nasz system słuchowy oraz jak ważne jest zrozumienie i wspieranie tych, którzy doświadczają trudności z przetwarzaniem dźwięków. Wiedza i odpowiednie podejście mogą naprawdę pomóc dziecku.