Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-10 klasyfikuje zaburzenia przetwarzania słuchowego /APD/ jako "inne zaburzenia percepcji słuchowej"- są one zespołem objawów spowodowanych trudnościami w zakresie identyfikacji, dyskryminacji, rozróżniania i przetwarzania informacji akustycznych w ośrodkowym układzie słuchowym. Diagnozę medyczną APD stawia najczęściej lekarz audiolog foniatra lub otolaryngolog na podstawie wyników behawioralnych testów wyższych funkcji słuchowych oraz testów elektrofizjologicznych. Taką diagnozę można postawić u dziecka w wieku od 8. roku życia, u dzieci od 4. roku życia rozpoznaje się ryzyko APD, gdyż w wielu przypadkach wcześnie wdrożona rehabilitacja słuchowa likwiduje problem.
Dzieci z APD mają problemy z:
- rozumieniem mowy- zwłaszcza w warunkach niekorzystnych akustycznie / hałas, szum, sytuacje, w których kilka osób mówi jednocześnie/,
- rozumienie poleceń złożonych,
- koncentracją uwagi,
- słuchem fonemowym / nie różnicują podobnie brzmiących wyrazów, jak np. półka- bułka, Tomek- domek itp./,
To wszystko powoduje, że mają one kłopoty z opanowaniem czytania i pisania- szczególnie ze słuchu. Często u dzieci tych występuje opóźniony rozwój mowy lub/i zaburzenia artykulacyjne /nieprawidłowa wymowa niektórych głosek/. Pacjentów z APD należy objąć wszechstronną pomocą, a ich problemy powinny być w pełni rozumiane przez osoby dorosłe. Pozwoli im to na lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym i domowym.