„Co innego słyszeć, co innego słuchać…”
Orson Scott Card
Komunikacja werbalna to mówienie i słuchanie. Zastanów się, jakim jesteś słuchaczem, czy lepiej czujesz się w roli mówiącego, czy słuchającego? Przeanalizuj swoje najbliższe otoczenie. Czy więcej jest w nim „mówców”, czy „prawdziwych słuchaczy”?
Ćwiczenie - Rozmowa w samochodzie
Przeczytaj na głos poniższy tekst:
Jedziesz samochodem z mamą lub taką i prowadzicie ożywioną dyskusję. Temat bardzo cię pasjonuje, ale przez cały czas słyszysz również otaczające dźwięki: przejeżdżające samochody, szum silnika waszego samochodu, muzykę z głośno nastawionego radia (1). W pewnej chwili słyszysz melodię, która ci coś przypomina. Zaczynasz się koncentrować na dźwiękach (2). Analizujesz, z czym, bądź, kim kojarzy ci się ta melodia; przypominasz sobie sytuację, osoby, otoczenie (3). Wczuwasz się, przeżywasz tę sytuację jeszcze raz. Są to dobre wspomnienia, więc ogarnia cię tamten nastrój radości i zadowolenia (4).
(1) świadomość dźwięku;
(2) koncentracja i zrozumienie;
(3) analiza;
(4) emocje.
Przeanalizuj teraz tę krótką historię. Pomogą Ci w tym pytania: Co wydarzyło się u tej osoby poprzez oddziaływanie bodźców dźwiękowych? Jak wyglądał ten proces?
A teraz zastanów się nad błędami popełniane w czasie słuchania.
PAMIĘTAJ!
AKTYWNE SŁUCHANIE, TO UMIEJĘTNOŚĆ POZYSKIWANIA INFORMACJI.
PODSUMOWANIE:
Jedną z technik rozwijania umiejętności słuchania jest tzw. słuchanie aktywne, czyli całkowite zrozumienie komunikatu i przekazanie rozmówcy sygnałów, że został zrozumiany oraz, że rozumie się jego uczucia w stosunku do tematu, który jest przedmiotem dyskusji.
Pełne zrozumienie przekazu to:
- wyczucie intencji nadawcy,
- zrozumienie jego uczuć (empatia),
- nieocenianie w czasie trwania komunikatu i niezamykanie się w swoich uprzedzeniach do mówiącej osoby.