MOTTO:
„ Celem szkół jest nie tylko rozwijanie
umysłów za pomocą nauk i umiejętności,
lecz przede wszystkim uszlachetnianie serc i dusz”
ks. Stanisław Konarski
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.)
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2016 r. poz. 487)
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018 r. poz. 214) .
- Statut Zespołu Szkół w Jabłonnie.
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
Spis treści:
I. Wstęp
II. Sylwetka absolwenta
III. Cele programu
IV. Treści wychowawcze i profilaktyczne
V. Struktura oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych
VI. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
I Wstęp
Program wychowawczo-profilaktyczny Zespołu Szkół w Jabłonnie dotyczy wielu dziedzin życia i ma na względzie narastające problemy wychowawcze w szkole, w domu i w miejscach publicznych oraz zapobieganie przyczynom ich występowania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Jego celem jest kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia, kształtowanie umiejętności postaw życiowych i wskazywanie wzorów zachowań. Zespół Szkół w Jabłonnie jest szkołą usytuowaną w środowisku wiejskim. Jest instytucją działającą na rzecz dzieci z różnych środowisk należących do obwodu naszej szkoły. Głównym celem pracy w naszej szkole jest wszechstronny rozwój dziecka, nadążanie za jego potrzebami, stosownie do wieku. Odwołujemy się również do tradycji i historii współpracując ze środowiskiem lokalnym. W swojej pracy kierujemy się wartościami chrześcijańskimi stosując zasadę tolerancji, poszanowanie drugiego człowieka. Wspólnota wychowawcza budowana jest w oparciu o podmiotowe traktowanie ucznia, wzajemne zaufanie. Wizją szkoły jest zapewnienie uczniom właściwego poziomu kształcenia i wychowania poprzez ciekawe zajęcia dydaktyczne, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, dobrze przygotowaną kadrę nauczycielską. Uczniowie mogą liczyć na fachową opiekę, przyjazną atmosferę, rodzice na owocną współpracę.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów oddziałowych,
- obserwacji prowadzonych przez nauczycieli i uwag rodziców
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na kontynuowanie edukacji na miarę swoich możliwości.
- Umie żyć w społeczeństwie, potrafi współdziałać i porozumiewać się z innymi ludźmi, respektować ogólnie przyjęte normy społeczne.
- Cechuje go kultura osobista, postawa godności, otwartości, tolerancji oraz szacunku wobec ludzi o innych poglądach, różnych religii, narodów i ras.
- Dąży do budowania więzi między pokoleniami.
- Świadomie podejmuje decyzje, potrafi przewidzieć ich skutki oraz ponieść konsekwencje swojego postępowania.
- Jest patriotą i Europejczykiem.
- Zna i szanuje symbole narodowe i szkolne tradycje i zwyczaje.
- Dba o miejsca pamięci, kultywuje tradycje narodowe i lokalne.
- Potrafi rozwiązywać różnorodne problemy we własnym otoczeniu, radzi sobie z trudnościami.
- Jest asertywny, odpowiednio reagujący w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych.
- Jest odporny na negatywne wpływy różnych szkodliwych zjawisk społecznych oraz środków masowego przekazu.
- W sposób kreatywny rozwija swoje umiejętności, zainteresowania i postawy.
- Potrafi właściwie wykorzystywać technologie informacyjne.
- Zna swoją wartość oraz respektuje prawa innych.
- Rozumie potrzebę zdrowego trybu życia.
III. Cele programu
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym.
Cele ogólne
- Stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.
- Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią.
- Ograniczenie zachowań agresywnych, przemocy w szkole.
- Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego.
- Działania na rzecz propagowania zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe:
Ad.1.
- Rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu wydarzeń z życia szkoły: imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
- Poszerzenie wśród uczniów zainteresowań i wiedzy poprzez uczestnictwo w dodatkowych zajęciach szkolnych i pozaszkolnych.
- Organizowanie wyjazdów o charakterze edukacyjnym, kulturalnym i rozrywkowym.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży i ich zdrowia psychicznego.
- Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Zachęcanie do udziału w akcjach charytatywnych.
- Edukacja obywatelska, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
- Kultywowanie tradycji szkolnej i lokalnej społeczności.
- Doradztwo zawodowe:wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Zachęcanie do czytelnictwa.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość.
Ad 2.
- Dbanie o bezpieczeństwo uczniów podczas przerw i imprez szkolnych.
- Przedstawienie zasad i reguł współżycia w klasie i w szkole.
- Uwrażliwienie uczniów i rodziców na zagrożenia z którymi mogą spotkać się we współczesnym świecie.
- Działania edukacyjne w środowisku szkolnym we współpracy ze środowiskiem lokalnym (policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzami, ratownikami medycznymi, psychologami, terapeutami) polegające na dostarczaniu podstawowych informacji na temat profilaktyki.
- Zaznajomienie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy.
- Zapoznanie uczniów z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Ad 3.
- Prowadzenie rozmów z uczniami i rodzicami w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Wspieranie rodziców w procesie wychowania uczniów z trudnościami.
- Spotkania tematyczne i współpraca z instytucjami np. policja, straż.
Ad 4
- Kształtowanie postaw akceptowalnych społecznie w grupie rówieśniczej oraz w stosunku do innych osób.
- Budowanie adekwatnego obrazu siebie i innych oraz rozwijanie umiejętności interpersonalnych w tym asertywności i empatii.
- Wspieranie różnorodnych inicjatyw młodzieży na terenie szkoły i poza nią.
- Udział w akcjach charytatywnych.
- Integracja zespołów klasowych.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Ad.5
- Prowadzenie edukacji prozdrowotnej w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Przeprowadzenie pogadanek o szkodliwości używek i zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z mediów.
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i złymi emocjami.
- Realizacja programów i projektów prozdrowotnych.
IV. TREŚCI WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE:
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Zapobieganie różnym formom uzależnień wśród młodzieży: nikotyna, alkohol, narkotyki i dopalacze.
- Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez współdziałanie w grupie rówieśniczej.
- Budowanie relacji społecznych opartych o szacunek i tolerancję.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów.
- Rozwijanie umiejętności organizowania wolnego czasu.
- Zapobieganie zjawisku wagarów u uczniów.
- Zapoznawanie z zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów i Internetu.
- Wspieranie rozwoju uczniów, wdrażanie ich do samodzielności i świadomego podejmowania decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji.
- Określanie predyspozycji zawodowych.
- Wyzwalanie aktywności uczniów w kierunku samopoznania i budowania adekwatnej samooceny.
- Umożliwianie rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów.
- Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich poprzez rozwijanie poczucia odpowiedzialności, solidarności społecznej, miłości do Ojczyzny.
- Budowanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz poczucia bycia Polakiem i Europejczykiem.
- Kształtowanie proekologicznych postaw i budowanie świadomości ekologicznej.
- Włączanie do różnych akcji charytatywnych. Rozbudzanie empatii.
- Psychoedukacja rodziców pod kątem spędzania czasu dzieci w mediach.
- Podnoszenie jakości edukacji włączającej realizowanej przez nauczycieli i ich umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym poprzez doskonalenie zawodowe.
V. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem lokalnym
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
Podmioty społeczności szkolnej odpowiedzialne za realizację zadań określonych
w programie:
- Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje z Radą rodziców projekt programu wychowawczo-profilaktycznego
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
- uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań zawartych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym,
- reagują na obecność w szkole osób, które stwarzają zagrożenie dla uczniów,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają rozwój osobisty ucznia,
- Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy, we współpracy z rodzicami na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami, psychologiem, pedagogiem specjalnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- rozpoznają potrzeby uczniów uczniów i rodziców,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
- Zespół do spraw Programu Profilaktyczno-Wychowawczego
- współpracuje z dyrektorem szkoły w zakresie realizacji Polityki Ochrony Dzieci
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- Pedagog specjalny/psycholog:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną dostosowaną do ich potrzeb
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
7. Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- monitorują ilość czasu spędzanego przez dzieci z urządzeniami multimedialnymi
8. Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalnościoświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- prowadzi akcje mające na celu wsparcie uczniów potrzebujących - w tym pomoc rówieśniczą w sytuacjach konfliktowych
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
VI. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian, analizę dokumentacji, przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli, rozmowy z rodzicami, wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez Zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w dniu 12 września 2023r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, która pozytywnie zaopiniowała program w dniu 25 września 2024r. Uchwałą nr 14/24/25